XVII Letnie Warsztaty Doktoranckie: „Administracja publiczna i prawo administracyjne w ujęciu porównawczym”

XVII Letnie Warsztaty Doktoranckie

„Administracja publiczna i prawo administracyjne w ujęciu porównawczym”

UWr
  • Termin: 29 czerwca 2025 – 1 lipca 2025 r.
  • Miejsce – Oratorium Marianum w Gmachu Głównym Uniwersytetu Wrocławskiego – plac Uniwersytecki 1, 50-137 Wrocław
  • E-mail: XVIILWD@uwr.edu.pl
  • Zgłoszenia poprzez formularz zgłoszeniowy do dnia 30 kwietnia 2025 r.
  • Ramowy harmonogram oraz informacje o opłacie konferencyjnej
  • Organizator – Instytut Nauk Administracyjnych
    Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego „Uniwersytecka” 

Szanowni Państwo,

w imieniu Komitetu Organizacyjnego XVII Letnich Warsztatów Doktoranckich serdecznie zapraszamy do Wrocławia, gdzie Instytut Nauk Administracyjnych ma zaszczyt organizować to wydarzenie w dniach 29 czerwca – 1 lipca 2025 r. Ugruntowaną już koncepcję Warsztatów zawdzięczamy prof. dr. hab. Janowi Pawłowi Tarno, wspieranemu przez prof. dr. hab. Wojciecha Piątka.

Warsztaty będą okazją do wymiany poglądów i doświadczeń, do dyskusji oraz prezentacji problemów teoretycznych, metodologicznych i praktycznych, dotyczących administracji publicznej i prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym. Struktura Warsztatów obejmuje:

  1. wygłoszenie zakwalifikowanych wystąpień i towarzyszącą im dyskusję,
  2. panel ekspercki z udziałem członków Jury Warsztatów.

Potrzeba porównawczego badania i nauczania administracji publicznej i prawa administracyjnego jest dzisiaj oczywista, co wynika m.in. z procesów europeizacji i globalizacji, w tym europeizacji i globalizacji prawa administracyjnego oraz wyłaniania się europejskiego i – z pewnymi wątpliwościami – globalnego prawa administracyjnego. Oczywistość potrzeby porównawczego ujmowania administracji publicznej i prawa administracyjnego nie oznacza jednak powszechnej zgody, co do celów, przedmiotu, metod, aplikacji i wielu innych aspektów administracyjnej komparatystyki (porównawczej administracji publicznej i porównawczego prawa administracyjnego). Notabene, zgody, co do celów i przedmiotu brakuje nawet we współczesnych badaniach porównawczych, w tym odnośnie do tak podstawowej kwestii jak ta, czy prawo porównawcze ma dawać pierwszeństwo identyfikacji różnic i akceptacji dywergencji, czy identyfikacji podobieństw i dążeniu do konwergencji systemów prawnych wokół modelu, który jest postrzegany jako najlepszy. 

W istniejących okolicznościach proponowany przez organizatorów XVII Letnich Warsztatów Doktoranckich temat Administracja publiczna i prawo administracyjna w ujęciu porównawczym może pozwolić zidentyfikować najważniejsze epistemologiczne i metodologiczne wyzwania, wobec których stoi porównawcze podejście do administracji publicznej i prawa administracyjnego, a także przedstawić wyniki własnych komparatystycznych badań i ustaleń oraz możliwości ich zastosowania. Biorąc pod uwagę utrzymujące się różne rozumienia istoty i celów badań porównawczych, organizatorzy przyjmują liberalne stanowisko w tej mierze, co znaczy, że pod uwagę będą brane nie tylko tradycyjne prace porównawcze, w których autor/autorka przedstawia system prawny w innym kraju, a następnie analizuje go przez pryzmat systemu we własnym kraju, czy też poszukuje lepszego rozwiązania określonego problemu we własnym kraju przez analizę i naśladownictwo rozwiązań przyjętych w Austrii, Francji, Niemczech, Unii Europejskiej itd., albo też dąży do ustalenia podobieństwa rozwiązań w określonym zakresie w różnych krajach, co prowadzi do tezy o konwergencji i jednolitości rozwiązań w różnych systemach prawnych. Innymi słowy, organizatorzy dopuszczają porównywanie w ramach wewnątrzkrajowego porządku prawnego, co powinno zapewnić uwzględnienie heurystycznej wartości różnorodności poglądów w zakresie problematyki XVII Letnich Warsztatów Doktoranckich. Ocena tych poglądów będzie mogła mieć miejsce w trakcie wystąpień, dyskusji jurorów i uczestników Warsztatów oraz w panelu eksperckim.

Poniżej orientacyjna lista z propozycjami tematyki wystąpień doktorantów, przygotowana przez organizatorów XVII Letnich Warsztatów Doktoranckich. Oczywiście, może ona też stanowić punkt odniesienia dla wystąpień w panelu eksperckim.

  1. Nauki administracyjne w ujęciu porównawczym
  2. Metodologia nauk administracyjnych w ujęciu porównawczym
  3. Perspektywa porównawcza w prawie administracyjnym
  4. Aksjologia administracji publicznej i prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym
  5. Modele prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym
  6. Wartości w prawie administracyjnym: krajowym, europejskim i globalnym
  7. Wartości w prawie administracyjnym: w doktrynie, w przepisach i w judykaturze
  8. Wartości konstytucyjne i pozakonstytucyjne w prawie administracyjnym
  9. Gradacja wartości prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym
  10. Przedmiot badań porównawczych w nauce prawa administracyjnego
  11. Metody porównawczego badania administracji i prawa administracyjnego
  12. Zadania i zasady administracji publicznej w ujęciu porównawczym
  13. Funkcje i zasady prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym
  14. Otwartość pojęciowa jako warunek prowadzenia badań porównawczych
  15. Otwartość pojęciowa jako zagrożenie w badaniach porównawczych
  16. Procedury w administracji publicznej i prawie administracyjnym w ujęciu porównawczym
  17. System prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym
  18. Stanowienie prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym
  19. Stosowanie prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym
  20. Ujęcie porównawcze w nauczaniu prawa administracyjnego
  21. Ujęcie porównawcze w podręcznikach prawa administracyjnego
  22. Administracja publiczna krajowa i ponadkrajowa w ujęciu porównawczym
  23. Prawo administracyjne krajowe i ponadkrajowe w ujęciu porównawczym
  24. Konstytucjonalizacja prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym
  25. Słowniki i tłumaczenia w badaniach porównawczych
  26. Historia i kultura prawna w badaniach porównawczych
  27. Porównawcza doktryna prawa administracyjnego
  28. Kodeks prawa administracyjnego w ujęciu porównawczym
  29. Kodeks postępowania administracyjnego w ujęciu porównawczym
  30. Kodeks postępowania administracji Unii Europejskiej w ujęciu porównawczym
  31. Judycjalizacja postępowania administracyjnego
  32. Deterytorializacja prawa administracyjnego
  33. Transnarodowy dialog sędziowski w prawie administracyjnym
  34. Transnarodowy dialog doktrynalny w prawie administracyjnym
  35. Podobieństwa i różnice w porównawczym badaniu administracji publicznej i prawa administracyjnego
  36. Administracja publiczna w konstytucjach i tekstach konstytucyjnych w ujęciu porównawczym
  37. Zapożyczenia w prawie administracyjnym
  38. Przeszłość i przyszłość administracji publicznej i prawa administracyjnego
  39. Umowa administracyjna w ujęciu porównawczym
  40. Procedura i decyzja w prawie administracyjnym w ujęciu porównawczym
  41. Administracja i prawo administracyjne w prawie rzymskim
  42. Perspektywa historyczna w porównawczym badaniu administracji publicznej i prawa administracyjnego
  43. Prawo administracyjne w książkach (in books) i w działaniu (in action)
  44. Prawo administracyjne jako prawo konstytucyjne w działaniu (constitutional law in action) / skonkretyzowane prawo konstytucyjne (concretised constitutional law) / stosowane prawo konstytucyjne (applied constitutional law)
  45. Kontrola administracji publicznej w ujęciu porównawczym
  46. Sądowa kontrola administracji publicznej w ujęciu porównawczym.

Serdecznie zapraszamy do udziału w XVII Letnich Warsztatach Doktoranckich.

Do miłego zobaczenia we Wrocławiu!

W imieniu Komitetu Organizacyjnego

  • prof. dr hab. Jerzy Supernat                                                        
  • prof. dr hab. Jan Paweł Tarno
  • dr hab. Barbara Kowalczyk
  • dr hab. Piotr Lisowski prof. UWr
  • dr Piotr Janiak
  • dr Paweł Majczak
  • dr Adam Ostapski

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego